Målsettingen for 2020 var å samle minst 120 utstillere, men så langt har hele 134 utstillere meldt seg på. 8 bedrifter har vært med hvert eneste år siden starten, som den gang også markerte TESS 30-årsjubileum.

TESS Messen setter ny rekord

18.-19. mars 2020 inviterer TESS sentrale aktører i leverandørindustrien til Industriens Motemesse (IM). Industriens Motemesse har vært arrangert av TESS siden 1998 og i år setter messen nye rekorder i antall utstillere.

Målsettingen for 2020 var å samle minst 120 utstillere, men så langt har hele 135 utstillere meldt seg på. 8 bedrifter har vært med hvert eneste år siden starten, som den gang også markerte TESS 30-årsjubileum. 

TESS Messen er Norges eneste spesialmesse for drift- og vedlikeholdsprodukter med tilhørende tjenester for landbasert industri, offshore, shipping og havbruk. Messen har tidligere blitt arrangert både i Oslo og Bergen, samt 2 ganger på Hurtigruten Trollfjord, men i år avholdes messen på Telenor Arena på Fornebu utenfor Oslo.

Messen som bare vokser og vokser
En av bedriftene som har vært med siden starten er Morgenstierne Verktøy AS, som er en verktøysspesialist med mer enn 50 års erfaring.

-Dere er en av åtte bedrifter som har stilt ut hver eneste gang siden 1998, hva gjør at dere deltar hver gang?
-Dette er en flott anledning til å treffe nesten alle TESS ansatte og noen av deres kunder.  Hovedfokus for oss er å prate med, og informere om våre produkter og tjenester, til ansvarlige TESS selgere og ansatte. De fleste TESS butikkene er representert, og det, for oss virker som om at TESS sentralt, og/eller messeadministrasjonen jobber for dette, sier Chris Morgenstierne til Norsk Byggebransje.

Certex| Din ledende leverandør av løft, fortøyning og skipsutstyr

En annen bedrift som har vært med helt siden starten, er Tough Tools AS, som markedsfører profesjonelt verktøy og tilbehør fra anerkjente produsenter.

-Hvem ønsker dere primært å nå på messen? Hva vil dere oppnå med tilstedeværelsen?

 -Hovedsakelig TESS-ansatte som det i det daglige er vanskelig å få tak i, delvis på grunn av stor geografisk spredning og delvis på grunn av mangel på tid. Vår målsetting er å øke kunnskap og bevissthet rundt vår produkter som igjen vil føre til økt salg. At TESS også tar med seg sine kunder gir oss mulighet til å informere om våre løsninger direkte til brukerne.

Dette fører ofte til salg etter messen, enten gjennom direkte bestillinger eller til at vi får mulighet til å møte kundene på deres arbeidsplass der produktene kan testes i riktig miljø, forteller Daglig leder i Norge, Hans-Jørgen Narum-Hanssen, til Norsk Byggebransje.

Sentralt for messen er budskapet om hvordan virksomheten kan bidra til FNs bærekraftsmål. 

Eve Åshaug Jacobsen, Marketing ansvarlig for TESS AS, uttdyper videre:
- Hovedfokuset på årets messe er FNs bærekraftsmål, noe TESS er lidenskapelig opptatt av. TESS vil under messen vise frem flere eksempler som avkaster miljøgevinst i flere ledd. Vi kan nevne nye integrerte forsyningsløsninger, miljøprodukter som EcoFeeder – en resirkulerbar og berøringssikker fôrslange, hvor materialene gjenbrukes til samme formål, og plastreduksjon i emballasjer.

-Skal man noen gang kunne lykkes med  bærekraftsmål må myndigheter, næringslivet og forbruker alle samarbeide. Hvordan kan Tess Messen konkret hjelpe med dette? 

Lindal Smith Elementer| Klimahuset - Botanisk Hage

-Målene reflekterer de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling: Miljø, økonomi og sosiale forhold. TESS skal være en aktiv partner til kundens plastreduksjon. I tillegg har TESS en visjon for et bedre miljø, som innebærer blant annet: 

  • Samfunnsansvar. Helnorsk firma med ansatte og stiftelse som eiere
  • Kvalitetsvarer som holder lengre
  • Norsk, kortreist faghandel. Service og varer tilgjengelig døgnet rundt – året rundt
  • THM: Slangekontroll som forebygger lekkasjer og forurensing
  • ISO-sertifisert iht. nyeste standarder
  • Sertifiserte transportører prioriteres
  • Resirkulering, blant annet av fôrslangen Ecofeeder
  • Elbiler som firmabil, subsidiert for ansatte
  • Kortreiste varer tilgjengelig fra lokale lagre
  • Kontroll: 0 feil-filosofi
  • Bruker og reparer kvalitetsprodukter istf. «bruk og kast» engangsprodukter

Hvordan kan bedriftene nå disse målene?

Dette vet vi kan være et utfordrende spørsmål, så vi får si som Torbjørn Røed Isaksen sa på Det Norske Byggemøtet i høst: "ingen kan gjøre alt, men alle kan vi bidra med noe".

Nilfisk As har også vært med på TESS Messen helt siden starten. De er en ledende global produsent av profesjonelt rengjøringsutstyr og har følgende å si om denne problemstillingen:

-Ansvar begynner med vår egen atferd. Nilfisk har høye standarder for menneskerettigheter, forretningsintegritet og miljøet og vi tror at dette vil gi et mer bærekraftig forretningsliv til fordel for Nilfisk, våre kunder og andre interessenter.

Fasadeplater fra STENI kan du velge farge, uttrykk, form og overflatestruktur og gi bygningen ditt eget preg

I Nilfisk tilbyr vi våre kunder bærekraftige rengjøringsløsninger. For oss betyr dette å sikre effektivitet og produktivitet og reduksjon av de totale driftskostnadene. Vi utvikler rengjøringsprodukter som virker effektivt, samtidig som at de krever mindre energi, mindre vann og færre kjemikalier. Å redusere kostnadene for våre kunder samtidig med å forbedre vår miljøatferd, er et nøkkelfokus i vår tilnærming til bærekraft. 

Nilfisk er et stolt medlem av FNs Global Impact. Vi vil understreke vår forpliktelse til å være et ansvarlig selskap og arbeider for kontinuerlig forbedring innenfor alle våre fire fokusområder: Menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljø og antikorrupsjon.

Norsk Byggebransje ønsker lykke til og ser ser frem til å slå av en prat med så mange som mulig!