
Anders Geirsta (konserndirektør Skanska Anlegg) og Jan Helge Mårdalen (adm. dir. Hydro Energi) signerte kontrakten om byggingen av Illvatn pumpekraftverk. Foto: Skanska
Sist oppdatert: 25-11-2025 Pressemelding
Skanska bygger pumpekraftverk for Hydro
Skanska har signert kontrakt med Hydro om bygging av Illvatn pumpekraftverk i Luster kommune.
Kontrakten har en verdi på 950 millioner kroner og inngår i ordrereserven for Norden for fjerde kvartal 2025.
Illvatn pumpekraftverk vil bidra med økt energiproduksjon, magasinkapasitet og effekt til Hydros øvrige kraftanlegg i Fortun.
Det nye anlegget vil gi en årlig fornybar kraftproduksjon på rundt 107 GWh.
Største investeringen på 20 år
- Vi i Skanska har lang erfaring fra tradisjonelle vannkraftutbygginger og vi er stolte over å få bidra i enda et prosjekt som sikrer bedre utnyttelse av våre kilder til fornybar energi.
- Jeg vil takke Hydro for det svært gode og tillitsbaserte samarbeidet vi har hatt i utviklingen av prosjektet.
- Nå gleder vi oss til å komme i gang med byggearbeidene, sier Anders Geirsta, konserndirektør for Skanskas anleggsvirksomhet.
- Fornybar energi har aldri vært viktigere. Dette er den største investeringen i vannkraft Hydro gjennomfører på over 20 år.
- Vi er glade for å ha Skanska med på laget i utbyggingen av Illvatn pumpekraftverk, som vil bidra med økt energiproduksjon, magasinkapasitet og effekt, sier Kari Ekelund Thørud, konserndirektør i Hydro Energi.
Om prosjekt Illvatn
Kontrakten omfatter etablering av kraftstasjon i fjell med tilhørende tunnel- og infrastrukturarbeider.
Det skal bygges en 8 kilometer lang trykktunnel mellom magasinene Fivlemyrane (1018 meter over havet) og Illvatn (1382 meter over havet), slik at vann som ellers går tapt i sommerhalvåret kan pumpes opp til Illvatn.
Dermed vil vanntapet i Fortun-systemet reduseres, og den samlede produksjonen økes om vinteren når kraftbehovet er størst.
Prosjektet omfatter også etablering av ny permanent vei, adkomsttunnel til trafohall og stasjonshall, samt et svingesystem på 250 meters lengde.
Deler av prosjektområdet er veiløst og krever helikoptertransport.
Forberedende arbeider er allerede startet, og prosjektet skal overleveres sommeren 2030.



