Halvor Bakke og produsent Julie B. Barstrand. Foto: Eventyrlig Oppussing
Sist oppdatert: 04-09-2025 Norsk Byggebransje

Eventyrlig Oppussing tilbake på skjermen: – Vi kan ikke gi oss nå

Den 18. september er Halvor Bakke og gjengen hans tilbake på TV3 og Viaplay. 

Eventyrlig Oppussing ruller inn i sin ellevte sesong og produsent Julie B. Barstrand lover både sterke historier, mye latter, kreativt håndverk og elektriker Mari, fra EL-PROFFEN i en stadig viktigere rolle.

EL-PROFFENs elektriker Mari Helland Stormark. Foto: Eventyrlig Oppussing

Hemmeligheten bak suksessen

- Jeg tror det er summen av flere ting. Vi viser frem hele Norge, alle fylker, fra kyst til fjell. Vi holder fast på hytta som ramme, noe som treffer oss nordmenn midt i hjertet og så har vi laget en gjeng seerne blir glad i. 

- Når de ler og koser seg på jobb, smitter det over på publikum,  sier Barstrand.

Hun legger til at ekte innhold, humor, sterke personligheter og fokus på kvalitet har vært bærebjelkene gjennom alle sesongene. 

Kreativiteten settes på prøve

Går man aldri tom for ideer etter 92 episoder?

- Joda, det er utfordrende, smiler hun. Selv Halvor trenger litt inspirasjon av og til, men vi har et fantastisk team som løfter hverandre. 

- Rune Strandenes, vår møbelsnekker, er en evig kilde til nye løsninger og i år får vi også med oss Isak Dreyer, kjent fra Norges tøffeste og Farmen. 

- Mange glemmer at han faktisk er utdannet snekker, nå bygger han både jordkjeller og  røyker viltkjøtt i sesongen.

En kilde for økt rekruttering? 

Byggenæringen skriker etter flere fagfolk og spesielt kvinner. Hvor bevisst er egentlig Eventyrlig Oppussing på å inspirere ungdom?

- Vi kan ikke dokumentere at noen har valgt yrkesfag på grunn av oss, men vi håper vi planter noen frø. 

- Det viktigste vi kan gjøre er å vise at man kan tørre å prøve.

- Vi deler tips fra enkle til mer avanserte prosjekter, både på TV og i sosiale medier, og vi blir alltid ekstra glade når kvinnelige håndverkere dukker opp i episodene. 

- Det gir et friskere pust.

Seks dager – fra start til ferdig hytte

Mange tror kanskje opptakene strekker seg over flere uker. Sannheten er en helt annen:

- Vi setter av seks dager til hver episode. Første og siste dag går til reising, bilder, og opprydding, så i praksis har vi fire fulle arbeidsdager. 

- Det sier seg selv at teamet må være ekstremt godt drillet, forklarer Barstrand.

F.v. Mari Helland Stormark (elektrikerEL-PROFFEN), Maria Stølan (produksjonsleder) , Berit Vildalen og Julie B. Barstrand (produsent). Foto: Eventyrlig Oppussing

Mari og EL-PROFFEN får større plass

En som virkelig har satt spor etter seg, er elektriker Mari Stormark Helland. 

Hun ble den første kvinnelige håndverkeren som ble med gjennom en hel sesong. Nå er hun inne i sin tredje.

- Mari er en solstråle, også når hun forsvinner inn i egen boble for å gjøre jobben sin. 

- Hun har tatt elektrikerrollen til et nytt nivå. Sammen med EL-PROFFEN, som er ny sponsor i år, har hun fått større plass enn tidligere. 

- Tidligere var elektrikeren bare med en dag eller to, nå er Mari med hele veien.

Roser samarbeidet med EL-PROFFEN

- De er profesjonelle, engasjerte og virkelig opptatt av kvalitet. De utfordrer oss og det er bra. 

- Takket være dem får vi vist mer av elektrikeryrket, fra skjulte kabelføringer til lyssetting og smarte løsninger.
Sponsorer gjør det hele mulig

Hva med finansieringen – hvor viktig er sponsorene, for gjennomføring av TV-serien? 

- Helt avgjørende! Kanalen dekker TV-produksjonen, men ikke oppussingen. 

- Hytteeierne betaler en egenandel, men det er sponsorene som gjør prosjektene mulige. 

- Vi hadde for eksempel et tilfelle hvor vi manglet ti kvadratmeter takstein. Da stilte Skarpnes opp, leveransen kom klokken 23:30 samme kveld. 

- Uten slike samarbeidspartnere hadde vi ikke hatt noe program, og ja, det er alltid rom for nye sponsorer, selv om lojalitet til dagens partnere står veldig høyt.

F.v. Halvor Bakke, Rune Strandenes, Isak Dreyer, Dag Rune Johansen (fotograf) og Rune Elli (lydmann). Foto: Eventyrlig Oppussing

Flere kvinner gir bedre dynamikk

Også bak kamera er bransjen mannsdominert. På settet er bare fire av fjorten kvinner.

- Det stemmer, men i hele produksjonen er vi flere, fra fotografer, interiørassistenter, produksjonsledere og klippere, forteller Barstrand.

- Vi ser at kjønnsbalansen gjør noe med både miljø og dynamikk. Det gir bedre arbeidsflyt.

Skarpnes solcelletak - Bestill gratis tak sjekke her

Sterke historier og mye latter i sesong 11

Årets sesong lover å by på både humor og alvor.

- Halvor ble kreftoperert før den ene innspillingen, men stilte opp, selv om han egentlig burde vært hjemme med sykemelding. 

- Halvor er heldigvis nå kreftfri og selv om vi er et feel-good program, valgte vi å inkludere en samtale mellom gutta om hvor viktig det er å sjekke seg. 

- Samarbeidet med EL-PROFFEN tillot også at vi fikk satt litt fokus på Bartekampen

I 2024 viser tallene at 1 av 5 menn vil få diagnosen, men en eksplosiv vekst tilsier at vi nærmer oss en statistikk på 1 av 4 i 2030, sier Prostatakreftforeningen til Norsk Byggebransje.

Marie Helland Stormark, elektriker fra EL-PROFFEN sammen med programleder Halvor Bakke. Foto: Eventyrlig Oppussing

Kanovelt og reinsdyrhjerte

Andre episoder byr på latter og galskap, kanovelt, reinsdyrhjerte til tørk og hermetisk mat til Halvor, noe som ikke slo helt an. 

En av årets sterkeste historier kommer dog fra Bergen, hvor teamet pusser opp en dugnadsdrevet hytte for sykepleiere. 

- De driver hytta på frivillig basis og gir helsepersonell et sted å trekke seg tilbake. Vi ble oppmerksomme på dem gjennom en spleis og det var utrolig fint å kunne gi noe tilbake.

F.v. Halvor Bakke, Julie B. Barstrand, Maria Stølan, Rune Strandenes og isak dreyer. Foto: Eventyrlig Oppussing

Drømmer om å nå nye høyder

11 sesonger er snart fullført. Hva drømmer teamet om fremover?

- Vi får inn 1 000–1 500 søknader hvert år. 

- Variasjon er viktig, sjø, fjell og skog. Vi har vært i alle fylker, men vil gjerne tilbake til Finnmark og vi elsker å gi oss i kast med annerledes bygg, som fyrtårn, naust og hytter med særpreg.

Barstrand er dog helt tydelig på at det er uaktuelt å endre selve konseptet. 

- Folk ser på oss fordi de vet hva de får: feelgood, humor, håndverk og ekte personligheter.

- Vi holder stabile seertall, nedgangen i lineær-TV tar vi igjen på Viaplay. 

- Så lenge seerne følger med og sponsorene støtter oss, har vi ingen planer om å gi oss. 

- Eventyrlig-familien er stor, både foran og bak kamera, og vi håper å være til inspirasjon i mange år fremover, avslutter Barstrand.