- Dette er en milepæl for Nye Veier. Riksvei 13 er en viktig hovedvei i Vestland, både for nærings- og persontransport. Med arbeidene her tar vi ned risiko i et kjent skredutsatt område, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland. Foto: Nye Veier
Sist oppdatert: 15-12-2023 Pressemelding
Tre leverandører får levere tilbud
Nye Veier AS har besluttet å invitere tre leverandører til å levere tilbud og konkurrere om å rassikre og utbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune i Vestland.
- Med tre prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Alle har inngått samarbeid med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.
Følgende tilbydere inviteres til tilbudsfasen:
Entreprenører / Rådgivere:
- Bertelsen & Garpestad AS - Rambøll Norge AS
- Risa AS - Multiconsult Norge AS
- Vassbakk & Stol AS - Norconsult Norge AS
Nye Veier tar sikte på å signere kontrakt med valgt totalentreprenør etter sommeren 2024.
- Dette er en milepæl for Nye Veier. Riksvei 13 er en viktig hovedvei i Vestland, både for nærings- og persontransport. Med arbeidene her tar vi ned risiko i et kjent skredutsatt område.
- Det gir både økt trafikksikkerhet og reduserer sjansen for stengt riksvei som følge av steinsprang, sier Aanesland.
Konkurransen innebærer i stor grad gjennomføring av gjeldende reguleringsplan fra 2015, men med flere optimaliseringer. Lengden på tiltaket er 1200 meter i tillegg til tilpassing til eksisterende vei på om lag 30 meter i hver ende.
Det skal bygges ny vei i dagen med bredde 7,5 som i stor grad går på skjæring i oversiden av dagens vei. Det skal bygges murer i to nivå mot fjellsiden på deler av strekningen. For å løse skredutfordringene skal det bygges bruer, slik at skredene kan gå under bruene og ikke over veien.
Under og oppstrøms bruene skal det plastres. Dette for å hindre at skredmassene stopper under eller oppstrøms bruene. Videre inkluderer prosjektet gang- og sykkelvei langs veitraseen.
Eksisterende vei skal i stor grad benyttes som fremtidig gang- og sykkelvei, men med tilpasninger i høyde og mot ny vei. Det skal være gang- og sykkelvei på brukonstruksjonene.
En av de store utfordringene i prosjektet er trafikkavvikling i byggeperioden.
For å sikre tilstrekkelig trafikkavvikling må det bygges midlertidige veier, det må bygges i flere etapper og trafikken må legges om flere ganger i hver etappe.