- Dette er en milepæl for Nye Veier. Riksvei 13 er en viktig hovedvei i Vestland, både for nærings- og persontransport. Med arbeidene her tar vi ned risiko i et kjent skredutsatt område, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland. Foto: Nye Veier
Sist oppdatert: 15-12-2023 Pressemelding 

Tre leverandører får levere tilbud

Nye Veier AS har besluttet å invitere tre leverandører til å levere tilbud og konkurrere om å rassikre og utbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang kommune i Vestland.

- Med tre prekvalifiserte selskapsgrupperinger, er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter. Alle har inngått samarbeid med kjente norske rådgivende selskaper, sier administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland.

Følgende tilbydere inviteres til tilbudsfasen:

Entreprenører / Rådgivere:

  • Bertelsen & Garpestad AS - Rambøll Norge AS
  • Risa AS - Multiconsult Norge AS
  • Vassbakk & Stol AS - Norconsult Norge AS 

Nye Veier tar sikte på å signere kontrakt med valgt totalentreprenør etter sommeren 2024.

- Dette er en milepæl for Nye Veier. Riksvei 13 er en viktig hovedvei i Vestland, både for nærings- og persontransport. Med arbeidene her tar vi ned risiko i et kjent skredutsatt område.

- Det gir både økt trafikksikkerhet og reduserer sjansen for stengt riksvei som følge av steinsprang, sier Aanesland.

Konkurransen innebærer i stor grad gjennomføring av gjeldende reguleringsplan fra 2015, men med flere optimaliseringer. Lengden på tiltaket er 1200 meter i tillegg til tilpassing til eksisterende vei på om lag 30 meter i hver ende.

Det skal bygges ny vei i dagen med bredde 7,5 som i stor grad går på skjæring i oversiden av dagens vei. Det skal bygges murer i to nivå mot fjellsiden på deler av strekningen. For å løse skredutfordringene skal det bygges bruer, slik at skredene kan gå under bruene og ikke over veien.

SmartDok forenkler HMS og Sikkerhet

Under og oppstrøms bruene skal det plastres. Dette for å hindre at skredmassene stopper under eller oppstrøms bruene. Videre inkluderer prosjektet gang- og sykkelvei langs veitraseen.

Eksisterende vei skal i stor grad benyttes som fremtidig gang- og sykkelvei, men med tilpasninger i høyde og mot ny vei. Det skal være gang- og sykkelvei på brukonstruksjonene.

En av de store utfordringene i prosjektet er trafikkavvikling i byggeperioden.

For å sikre tilstrekkelig trafikkavvikling må det bygges midlertidige veier, det må bygges i flere etapper og trafikken må legges om flere ganger i hver etappe.