Jotun med salgsrekord og tidenes beste resultat
Konsernsjef i Jotun, Morten Fon har all grunn til å smile, etter at jotun ikke bare satte ny salgsrekord, men også leverte tidens beste resultat 2019. Foto: Jotun

Satte ny salgsrekord og leverte tidens beste resultat

Jotunkonsernet kan se tilbake på et formidabelt 2019, hvor selskapet satte ny salgsrekord etter å ha solgte maling og pulverlakker for 19 652 millioner kroner i 2019. Rekordåret toppes med et driftsresultat på 2 320 millioner kroner, Jotuns beste resultat noensinne.

Sterk forbedring i segmentene for skipsmaling og industrimaling, samt vedvarende god vekst i salget av dekorative malinger, er de viktigste årsakene til salgsveksten på 11 prosent. Salget av pulverlakker økte også noe, men ble negativt påvirket av lav aktivitet i viktige markeder. Justert for positive valutaeffekter som følge av en svakere norsk krone var salgsveksten 7 prosent.

– 2019 ble et godt Jotun-år med vekst i alle regioner og segmenter, og vi leverer de beste resultatene noensinne. De senere årene har Jotun vært påvirket av lav markedsaktivitet innen offshore og lite nybygg av skip, men denne utviklingen har snudd og innvirker positivt på Jotuns resultater, kommenterer konsernsjef Morten Fon.

Termoenergi er spesialister på energisparende tiltak i eksisterende og prosjekterte bygninger.

Driftsresultatet er opp 71 prosent sammenlignet med i fjor, og skyldes i hovedsak økt salg og bedrede marginer. God kostnadskontroll og en svakere norsk krone bidro også til det gode resultatet i 2019.

Investerer i videre vekst
Jotun investerte 1 464 millioner kroner i 2019 (2018: 1 089 millioner), noe som utgjør om lag sju prosent av omsetningen. Blant de største investeringene er konsernets nye hovedkontor og forskningssenter i Sandefjord, og nye fabrikker i Egypt og Vietnam som vil bidra til å rigge konsernet for videre vekst. Jotun forventer fortsatt salgsvekst i 2020, men handels- og geopolitiske spenninger samt utsikter til lavere global vekst skaper usikkerhet.

– Nybyggaktiviteten innen shipping ser ut til å kunne avta noe i løpet av 2020, og dette kan innvirke på Jotuns resultater fremover. Samtidig har Jotun et bredt bransjemessig og geografisk fotavtrykk, noe som gjør oss godt rustet til å takle utfordringer i enkeltsegmenter og -markeder, sier Fon.

Høydepunkter i 2019:

  • Rekordhøyt salg og tidenes beste resultat
  • Salgsvekst i alle segmenter og alle regioner
  • Investeringsvekst og satsinger i Norge, Egypt og Vietnam