Ramirent til topp i Europa med nye app
Supply Chain Planner & Developer i Ramirent Norge, Annikken B. Nygaard og mekaniker Daniel Røtterud hos Ramirent Maskinutleie på Hvam er svært fornøyde med den nye appen som tar hånd om hele prosessen fra mottak, vedlikehold til utlevering av maskiner. Nå er nyutviklingen nominert til European Rental Award i kategorien «Best digital innovation of the year». Foto: Ramirent 

Ramirent i Europa toppen 

Ramirent Norge er nominert til European Rental Award i kategorien «Best digital innovation of the year». Så langt har Norges største utleiefirma slått 16 selskaper over hele Europa og står nå igjen som en av fire selskaper som kan vinne den gjeve prisen. 

Ramirent er nominert for sin app som tar hånd om hele prosessen fra mottak, vedlikehold til utlevering til kunde. Målet er gjøre hele prosessen raskere og sørge for at kundene til enhver tid har nøyaktig hva de trenger. 

Annikken B. Nygaard, Supply Chain Planner & Developer i Ramirent Norge forteller Norsk Byggebransje at – Fokus er videre utvikling, et produkt som dette håper vi aldri blir helt ferdig.

– Vi vil først og fremst utvikle appen mest mulig i Norge. Svenskene har tatt vår versjon av appen og har nå begynt å teste i Sverige (Stockholm) for videre lansering.

Nygaard forteller videre at appen så langt er utviklet på Norsk, Svensk og Engelsk, men at polsk er et naturlig tredjespråk i den videre utviklingen av appen. 

5 0000 utleiefirma
Det er European Rental Association (ERA) som deler ut prisen. ERA, ble opprettet i 2006 og representerer i dag over 5000 utleiefirmaer, og organisasjonens i Europa. Deres viktigste oppgave er å markedsføre og legge til rette for fortsatt vekst og en bærekraftig, profesjonell utleieindustri i Europa. 

Hvert år arrangerer ERA konkurransen European Rental Awards der det deles ut ulike priser. Nå har dommerpanelet offentliggjort de nominerte der Ramirent Norge er nominert i kategorien «Best digital innovation of the year» for prosjektet; «PHALANX digital operations platform». 

Ramirent til topp i Europa med nye app
Vi opplevde betydelig forbedring med det nye digitale systemet og vil nå sette nye mål for ytterlig forbedring og effektivisering, sier administrerende direktør i Ramirent Norge, Øyvind Emblem. Foto: Ramirent 

– Med den nye appen som er utviklet av Spartan Solutions, skaper vi kvalitet gjennom trygghet. Våre kunder skal være sikre på at tilstanden til maskinen er dokumentert før maskinene forlater Ramirent og når de kommer tilbake. På denne måten sparer vi både våre kunder og mekanikere mye tid i en travel hverdag, og sørger for bedre flyt gjennom hele prosessen. 

– Det er vel ikke til å stikke under en stol at det er og har vært et sterkt behov for økt digitalisering i utleiebransjen og skal vi nå vært målsetting om å være industriens ledende «Supply Chain» innen utgangen av 2020, måtte det på plass en trinnvis forbedring i utstyrstilgjengelighet, nøyaktighet i leveranse, logistikk og service effektivitet. 

Mindre nedetid
– Både vi og kundene har fokus på tilgjengelighet, og for Ramirent er det derfor veldig viktig å korte ned tiden det tar fra utleieutstyret blir innlevert til det er klart for utleie igjen. Gjennom
PHALANX ulike funksjonaliteter for utlevering, retur, transfer og arbeidsordre, fikk vi til en effektiv automatisering av mottak, service og levering av utleieutstyr og forbruksvarer, forteller Nygaard som opplyser at løsningen har vært benyttet på alle Ramirents 34 ulike avdelinger rundt omkring i Norge siden i fjor høst. 

– Det har vist seg å være en veldig effektiv løsning som vi hele tiden utvikler i forhold til de tilbakemeldinger vi får fra våre kundesentre. Og nå rulles løsningen også ut i Sverige, sier Nygaard. 

 tillegg til en betydelig reduksjon i behandlingstid for utstyr har PHALANX-løsningen også gitt andre oppsiktsvekkende resultater. Den har blant annet resultert i 45 prosent økning i fakturerbare tjenester, 40 prosent reduksjon i kreditnotaer knyttet til feil returdato, 32 prosent reduksjon i registrering av verksted ordre samt forbedret dokumentasjon for å forenkle kundeskade-håndteringen. 

–Vi opplevde betydelig forbedring i alle seks tiltaksområder og vil nå sette nye mål for ytterligere forbedring og effektivisering, sier administrerende direktør i Ramirent Norge, Øyvind Emblem. 

Registrer skader med foto
–Den nye retur applikasjonen gjør det mulig for mottaksteamet å umiddelbart motta og prioritere utstyr i det øyeblikket det kommer inn porten, opplyser Nygaard som påpeker at det nye digitale systemet også løste en annen viktig utfordring; nemlig dokumentasjon og registrering av såkalte kundeskader. 

PHALANX gjør det mulig for teknikere å både ta og markere bilder av skadet utstyr og umiddelbart gjennomføre kundeskadeprosessen. Dette har ikke bare gjort prosessen raskere for kunde og kundebehandler, men det har også gjort alt mye mer dokumenterbart, konkluderer Nygaard. 

Norsk Byggebransje ønsker lykke til med kåringen 30. juni.