Froster AS er et norskeiet industri-relatert ingeniør og salgsfirma.
Froster AS er et norskeiet industri-relatert ingeniør og salgsfirma. Bedriften tilbyr kompetanse og kvalitets produkter for det landbaserte industrisegment og offshore installasjoner. Foto: Froster AS

Merker markedets solidaritet

Froster AS har gjennom alle år fokusert på å være en samarbeidspartner der kvalitet, pris, service, punktlighet og pålitelighet skal være bedre enn konkurrentene, men hvordan kan man leve opp til dette i den tiden vi befinner oss i? 

Vi slo av en påskeprat med daglig leder Artur Burdek, som tydelig har merket at bransjen er flink til å ta vare på hverandre i en krevende tid.
 
Hva har dere gjort de siste ukene for å holde hjulene i gang og ikke minst holde humøret oppe?

-I Froster så er vi opptatte av å alltid tenke minst ett steg frem. Slik klarer vi for det meste å være godt forberedt på eventuelle hendelser ute hos kunden og det har hjulpet oss til å håndtere denne krisen på en svært produktiv måte internt. 

-Vi har strukturert opp dagene våre med selvstendighet slik at mye fungerer som før, men vi har en del sjekkpunkter alle må igjennom nettopp for å ikke miste følelsen av å være i et team. Dette kan være alt fra felles rapportering, videomøter og digitalt samarbeid på prosjekter. 

-Som Daglig Leder ser jeg på dette som svært viktig i denne tiden, da man fort kan drive bort fra hverandre når man ikke har den fysiske delen av kollegiet lenger. Å gi merverdi for kunden nå er det som holder oss i gang.

De ansatte er vant med mye teamarbeid og kundekontakt. Hvordan løser dere dette i en hverdag preget av sosial avstand?

-I disse tider har vi tatt strenge forbehold og alle som kan, har hjemmekontor. I vår bransje, hvor kontakt med mennesker er veldig viktig, er det ingen tvil om at besøksforbud og andre tiltak har påvirket vår hverdag svært dramatisk.
 
-Som et veldig godt alternativ til å reise på kundebesøk og stille ut på messer, har vi ekstra mye fokus på service og oppfølging over telefon og Teams. Kunden er vår viktigste prioritet og responsen har vært svært god

- Å gi merverdi for kunden nå er det som holder oss i gang og markedets solidaritet merkes svært godt. Bransjen er flink til å ta vare på hverandre!

Kontakt Hege hos Norsk Byggebransje

Ny digital hverdag  
Det er tydelig at kreativiteten er stor og at dere evner å snu på flisen når det trenges. Har de siste ukene åpnet for nye idéer og muligheter for virksomheten? 

-Det er ingen tvil om at disse tider gir tid og rom for nytenkning. I stedet for å være ute hos kunden, må vi nå kunden på en annen måte. Via telefon og Teams har vi tett kontakt med kunden. Det er viktig for oss å få ut og dele kunnskapen og kompetansen vi besitter.

-En av måtene å dele dette med kundene på, er å organisere kurs gjennom webinar og nettmøter, noe vi håper gir god respons. Viktigheten av å ha produkter og reservedeler på lager har vist seg mer kritisk enn noen gang, og det setter kunden pris på!
 
-Vi har også i hele år hatt stort fokus på sosiale medier, og har et ganske komplett oppsett rundt dette. Vi ser spesielt i denne perioden der vi har mindre fysiske besøk at det er viktig og til dels avgjørende å være aktive ute med verdi og påfyll til kunder og de som følger med oss. 
 
-Vi har vært veldig klar over at den analoge delen av virksomheten vår har vært mye av bakgrunnen til suksessen, men samtidig så har det også understreket hvor viktig det er å også passe på den digitale siden av selskapet. Der ser vi at vi har gjort en del grep som kanskje skiller seg litt ut fra mange av våre konkurrenter.
 
God kapasitet - også i en vanskelig tid
Mange bedrifter går en usikker tid i møte dersom korona-tiltakene skulle bli langvarige. Hvordan ser dere for dere at tiden fremover blir for Froster? 
 
- Vi har opplevd en sterk vekst i Froster de siste årene og det har ført til at vi også har styrket teamet vårt for å håndtere den økende kundemassen. Vi ser en utvikling inn mot og i krisetiden som fortsetter å være positiv og vi har derfor god kapasitet til å håndtere flere kunder, også i den vanskelige tiden.
 
- Vi hadde i utgangspunktet planlagt å gjennomføre flere større messer på vår-, sommer- og høstparten og disse går nå mest sannsynlig ut. Spesielt trist er det dersom Nor-Fishing-messa ikke går som planlagt, siden dette er en messe vi har satset stort på i år.
 
-Denne går inn mot fiskeribransjen og er en av to nisjer vi nå går tungt inn i sammen med kommunal sektor innenfor vann og avløp. Om det er to bransjer jeg skulle valgt som vi virkelig ønsker tettere dialog med så ville det muligens vært disse to, men Froster har såpass bredt fokus at vi ønsker ikke å kategorisk favorisere noen over andre på generelt grunnlag.
 
Vi takker for praten og ønsker deg og alle Frosters ansatte en flott påske, som for din egen del blir tilbrakt?  Hjemme med familien avslutter Burdek.