«God å kjøre, men dau i motoren» er oppsummeringen fra flere av dem som har kjørt bilene som går på biogass. Foto: Mesta
Sist oppdatert: 17-04-2024 Pressemelding
Delte erfaringer med biogassbiler
Mesta har satt inn fire nye, tunge biler på biogass på kontrakt gjennom vinteren. Erfaringene er både gode og delte.
Biogassbiler er med på å redusere utslippene. Nå kommer de i stadig nye varianter og kan bidra til utslippskutt og verdifull erfaring med ny teknologi på tunge biler.
Mestas nye, fire større biogassbiler ankom ved årsskiftet. En kranbil, to putebiler og en fireakslet lastebil går nå i kontrakten på Gjøvik – Romerike, der Statens vegvesen er byggherre.
Prøver ut
- Vi vet vi tester ut relativt ny teknologi i driften, og er forberedt på at ikke alt går på skinner, sier prosjektleder Tom Rune Nerli Bjanes i Mesta.
Han opplever at det er positiv nysgjerrighet blant folka i Mesta rundt de nye bilene. Det er først og fremst knyttet spenning rundt den største bilen og hva den klarer.
- Vi er i utprøvingsfasen og leverandørene har heller ikke lang erfaring, sier Bjanes. Streng kulde første driftsuken og ulike årsaker til at bilene stoppet, ga driftsstans på fire av fire biler, nesten fra dag en.
- Det var litt frustrerende, medgir Bjanes, men understreker at det var ulike problemer, blant annet en sensorfeil og kondens i et filter. Problemene ble løst og nå har bilene gått i driften gjennom vinteren.
Rekkevidde og økonomi
Mesta lovet i utgangspunktet ellastebil i kontrakten, men leveringsproblemer førte til at valget falt på biogass. – Den er dyr i innkjøp og dyr i drift.
Den har et høyt gassforbruk og biogassen er dyr. En bedre fylleinfrastruktur hadde gjort både økonomien i dette bedre og hverdagen enklere, sier Bjanes.
Fyllestasjonen for biogass ligger cirka 35 kilometer unna riggen på Jaren på Hadeland. Det i seg selv er en ulempe i forhold til dieseldrevne biler.
Erfaringene med biogass
«Dau i motoren, god å kjøre» er oppsummeringen fra flere av dem som har kjørt bilene.
Nå skal det sies at bilene ikke er levert med den kraftigste motoren. Det betyr at det ikke er biogass-driften i seg selv som gjør bilen «dau».
De som bruker bilene gir positiv tilbakemelding, og særlig handler det om kjøreegenskapene og liten støy.
Ser man bort fra rekkevidden, så virker bilene helt som tilsvarende dieselbiler.
Krav i kontrakten
Mesta har tidligere etterlyst klimakrav i kontraktene fra Statens vegvesen og fylkeskommunene.
- I denne kontrakten er det en sterk sammenheng mellom kravene som Statens vegvesen har satt i kontrakten og hva vi leverer på, sier konstituert konsernsjef i Mesta, Tonje G. Jensen.
Hun viser til at det er når entreprenørene kan konkurrere om miljøløsningene at de gode.
Innkjøpene av biogassbilene er en direkte konsekvens av kravene i kontrakten. Riktige krav i kontraktene vil øke farten i omstillingene i bransjen.