Den nye skoles visjon er ”begeistring i sentrum” – Begeistringen skal ha en stor plass i alt læringsarbeid. Skolen skal være med å sette preg på Steinkjer bysentrum gjennom åpenhet og deltakelse i aktiviteter i og rundt sentrum. Foto: Geir Mogen
Et hjerterom som begeistrer både barn og byen
Etter skarp konkurranse med fire andre nominerte prosjekter var det til slutt Steinkjer skole, i Steinkjer kommune som sto igjen som vinner når Nohrcon for fjerde gang kåret årets skolebygg.
Den utvalgte juryen fremhevet blant annet prosjektet for at være et helhetlig skoleanlegg preget av kvalitet i alle ledd. Den siste avgjørelsen hvem som vant ble tatt etter en offentlig avstemning.
De nominerte til årets skolebygg 2020 var
- Flesberg skole, Flesberg kommune
- Glommasvingen skole, Sør-Odal kommune
- Nordre Ål skole, Lillehammer kommune
- Steinkjer skole, Steinkjer kommune
- Vestsiden ungdomsskole, Kongsberg kommune
Ved nominasjon hadde juryens medlemmer følgende å si om vinner skolen:
- Et helhetlig skoleanlegg preget av kvalitet i alle ledd. Steinkjer skole har løst koplingen mellom inne- og uterom på svært gode måter. Kvartalstenkning og skoletomt i bystruktur støtter godt opp under sentrumsdannelse. Rause uteområder gir som sådan en variert park for hele byen.
-Indrettet både inde og ude til de enkelte alderstrin med god variation i de forskellige indretninger og rumligheder. Bevægelse understøttes ved forskellige muligheder i indretningen rundt i skolen. Skolen fremstår åpen og imødekommende med god transparens."
Stolt ordfører
”Dette er en helt fantastisk nyhet å få, ikke minst nå i den spesielle tiden vi er inne i. Jeg vil berømme hele prosessen, og alle som har deltatt i den. Samspillet mellom Steinkjerbygg KF som byggherre, arkitekter, landskapsarkitekter, entreprenører og ikke minst skolens ledelse og organer har gitt et supert resultat.
Vi har bygd en framtidsrettet, miljø- og klimavennlig skole, med massivtre og vannbåren varme fra lokale skoger (InnTre). Med sin arkitektur, materialbruk, gode romløsninger, og flotte uteområder, gir Steinkjer skole gode rammer for læring. Tusen takk til alle som har bidratt, og for prisen «Årets skolebygg!” Anne Berit Lein. Ordfører Steinkjer kommune.
«Begeistring i Sentrum»
- Steinkjer skole ble i høy grad planlagt og utviklet på bakgrunn av pedagogiske ønsker og behov. Den er tilrettelagt for skoleformål, men i tillegg brukes skolen av andre i nærmiljøet utenom skoletiden. Vi ønsket oss en skole for fremtiden.
Uten den grundige planleggingen, og uten det samspillet vi har hatt med våre samarbeidspartnere, hadde vi ikke fått til denne skolen som vi i dag er så stolt av. Våre stemmer ble hørt og tatt hensyn til. Vi lever nå virkelig opp til skolens visjon: «Begeistring i Sentrum». Prisen betyr at vi har lykkes. Vi er svært begeistret for at Steinkjer skole mottar prisen for årets skolebygg 2020. Tusen takk!" Liv Welde, Rektor Steinkjer Skole

Foto: Geir Mogen

Foto: Geir Mogen
Om Steinkjer Skole:
- Offentlig grunnskole, 1.-7. trinn
- Ferdigstilt: Juni 2019
- Areal: 6,621 m2
- Entreprisekostnad: ca. 160 mill. NOK eks. mva
- Byggherre: Steinkjerbygg KF
- Arkitekt: Rambøll med Rolvung og Brøndsted arkitekter
- Totalentreprenør/Prosjektledelse: Skanska Norge AS
- Byggeledelse: Trønderplan AS v/ Byggherreombud Jan
- Arild Mediaas
- Kunstnere: Lars Skjelbreia og Aleksander Stav, Vigdis Haugtrø
Inviterer til både lek og læring
-Vi er svært glade for å motta denne anerkjennelsen, som viser at vi har nådd målet om å skape et skolebygg som inviterer til både lek og læring. Skolen er resultatet av et godt samarbeid både mellom Rambølls arkitektmiljø og ingeniører og med våre samarbeidspartnere i prosjektet.
Med bruk av materialer som massivtre og et tydelig fokus på koblingen mellom inne- og utemiljø har vi ønsket å skape et bygg som signaliserer åpenhet. Tilbakemeldingene fra juryen og ikke minst brukerne viser at vi har oppnådd dette. Det er svært gledelig. Kari Hovin Kjølle. Avd.leder Rambøll arkitektur.
Et hjerterom som begeistrer både barn og byen
Den nye skoles visjon er ”begeistring i sentrum” – Begeistringen skal ha en stor plass i alt læringsarbeid. Skolen skal være med å sette preg på Steinkjer bysentrum gjennom åpenhet og deltakelse i aktiviteter i og rundt sentrum.
Bygget er delt inn i tre hoveddeler: Trinnområder, administrasjon/lærerrom/bibliotek/spesialrom og hall. Dette ligger rundt sentralrommet – hjertet i skolen – med et amfi som binder sammen de to etasjene. Materialpaletten har bruken av tre som et viktig utgangspunkt med hensyn til fargevalg og en tematikk som forholder seg til funksjonsområdene.
Dette gjenspeiles ved eksponert massivtre og hvitlasert finer, utvalgte gjengående farger som forholder seg til definerte områder og et felles tregulv som angir fellesområdene. Utvendig er samme trekledning benyttet med ulike komposisjoner, dimensjoner og sammensetningsteknikker.
Utformingen av utearealene er gjort med tanke på de forskjellige aldres behov, og området er innrettet med avskjerming og trygghet for de minste barna og utfordring og full aktivitet for de eldste. Utearealene brukes av lokalbefolkningen om ettermiddagen og kvelden og fremstår like mye som en nabolagspark.